Bloggaaja ja somevaikuttaja: ostatko seuraajasi?

Somemaailmassa on yleistynyt eräs inhottava tapa, nimittäin seuraajien ostaminen. Ostamalla seuraajia saa äkkiseltään annettua muille vaikutelman, että sitä olisi niin kuin isompikin vaikuttaja, seuraajamäärien perusteella.

Tästä pääsemmekin tärkeään kysymykseen: Onko tärkeämpää sitoutuneet, oikeat seuraajat kuin ne sadat, mahdollisesti tuhannet ostetut seuraajat, jotka eivät koskaan reagoi mihinkään julkaisuihin? Seuraajat, jotka ovat kuin ilmaa?

Muutama viikko sitten käsittelin tätä asiaa blogini instastoryissa ja sain ihan hyvää keskusteluakin aikaiseksi muutaman henkilön kanssa, kiitos niistä :) Seuraajien ostamista aiheena on blogeissaan käsitellyt myös Oi mutsi mutsi sekä Iines Aaltonen.

Tästä linkistä pääsee Ylen kirjoittamaan artikkeliin aiheesta.

Vaikuttaja ja yhteistyöt firmojen kanssa

Monet yritykset etsivät vaikuttajista yhteistyökumppaneiksi sellaisia, joilla on jo ennestään paljon seuraajia.  Puhutaan siis sadoista, tuhansista seuraajista. Tällä tavalla loogisesti ajateltuna mahdollinen yhteistyö toisi yrityksen tuotteille tai palveluille paljon näkyvyyttä ja mahdollisia uusia ostajia. Hyvin yksinkertaista, eikö?

Sitä olen tässä kuitenkin miettinyt, käyvätkö nämä yhteistöitä etsivät yritykset ikinä minkäänlaisella otannalla läpi vaikuttajan seuraajalistaa, esimerkiksi Instagramissa?

Jos suomalainen, pieni sisustusliike etsii vaikuttajaa yhteistyöhön, katsooko liikkeen edustaja yhtään, onko vaikuttajan seuraajalistasta yli puolet esimerkiksi arabimaiden miespuolisia edustajia tai Yhdysvaltan ”armeijan henkilöstöä” vai ovatko seuraajat pääsääntöisesti suomalaisia naisia sekä miehiä?

Katsovatko yritykset, millaiselle kohderyhmälle mahdollinen mainostus menisi tai sitoutuuko ylipäänsä vaikuttajan julkaisuihin minkä verran porukkaa?

Jos vaikuttajan tilin seuraajat ovat esimerkiksi ostettuja, eivät ne ostetut seuraajat mihinkään reagoi tai osta näitä yrityksen tuotteita, joita vaikuttaja yrittää mainostaa.

Yrityksen panostus menee pieleen

Mietitään yrityksen näkökulmasta. He ovat päättäneet satsata tietyn summan, joko konkreettisesti rahaa tai tietyn arvoisen tuotteen verran yhteistöihin bloggaajien kanssa. On valittu kaksi bloggaajaa, joilla molemmilla on instassa noin 1000 seuraajaa. Molemmat bloggaajat saavat yritykseltä tuotepaketin somenäkyvyyttä ja blogikirjoitusta vastaan.

Yritys odottaa vaikuttajilta, että tämä heidän tuotteensa tulee yhteistyön kautta näkyväksi mahdollisille potentiaalisille asiakkaille eli suomalaisille, 25-45-vuotiaille naisille.

Ensimmäisellä bloggaajalla, jolla on omalla pitkäjänteisellä työpanoksella hommattuna se 1000 seuraajaa, joista suuri osa sitoutuneita, saa lyhyessä ajassa instajulkaisuunsa 400 tykkäystä ja monia kommentteja, joissa esimerkiksi kysellään lisätietoa tuotteista.  Blogitekstiä luetaan satoja kertoja ja kommentoidaan Facebookin puolella. Muutamat lukijat jopa jakavatkin tekstiä omilla Facebook-sivuillaan, jolloin julkaisu saa entisestään näkyvyyttä ja tuotepaketti mainosta.

Toisella bloggaajalla on niistä tuhannesta seuraajasta 600 ostettua seuraajaa, suurin osa ympäri maailmaa, ei suomalaisia. Hänen tekemä instajulkaisunsa saa noin 40 tykkäystä ja pari kommenttia tuotteesta. Blogitekstiä luetaan ehkä sata kertaa eikä siihen oikein reagoida Facebookin puolella. Koska eiväthän ne ostetut seuraajat yleensä reagoi julkaisuihin.

Kysymys kuuluu: Mikä mättää yllä olevassa esimerkissä?

Niinpä. Yritys, joka on halunnut panostaa yhteistyöhön ja päättänyt valita tietyt vaikuttajat seuraajamäärien perusteella, ei hyötynyt toisesta bloggaajasta läheskään samalla mittakaavalla kuin mitä ensimmäisestä. 

Oman seuraajalistan siivous

Erään henkilön kanssa kävimmekin hyvää keskustelua siitä, miltä se oma seuraajalista näyttää ja onko nyt niin väliä, millaisia henkilöitä siellä on?

Kun tili on julkinen, tottakai siellä saa olla seuraajina ketä huvittaa ja silloin pitää tiedostaa, että kuka tahansa voi ”stalkata”, mutta jos aikoo tehdä minkäänlaista uraa vaikuttajana, luulisi seuraajien sitoutuneisuudella olevan enemmän merkitystä kuin sillä määrällä.

Itse yritän parhaani mukaan säännöllisesti siivota omaa seuraajalistaani. Esimerkiksi arabimaista tai Afrikasta olevat miespuoliset henkilöt tuskin saavat mun instatilistä, saati suomeksi kirjoitetusta blogista mitään lisäarvoa elämäänsä. Paitsi haluaisivat katsella ”kaunista suomalaista naista”. Sama koskee näitä Yhdysvaltain ”armeijan henkilöstöä” eli kaikenlaisia feikkiprofiileja, joiden takana on ties minkälaisia naisten huijareita.

Onhan se toki imartelevaa, että joukko miehiä haluaa seurata juuri sitä omaa tiliä, mutta ostaisivatko nämä miehet niitä kauneudenhoitotuotteita, joita mahdollisesti yhteistyössä isomman brändin kanssa mainostaa? Tai ylipäänsä, miksi sellaisia seuraajia on esimerkiksi perheblogin instagram-tilillä?

Pienemmät, rehellisin keinoin seuraajansa haalineet jäävät jalkoihin

Monet yritykset vaativat yhteistyökumppania etsiessään, että vaikuttajalla on oltava vaikkapa se 5000 seuraajaa. No äkkiäkös sitä vaikuttaja haalii  itselleen 5000 seuraajaa, ostamalla nämä. Hän vie yhteistyösopimuksen haamuseuraajillaan, kun taas näppejään jää nuolemaan sellainen vaikuttaja, joka on pidemmän ajan kuluessa haalinut itselleen 5000 oikeaa seuraajaa, tekemällä siis töitä asian eteen, tuomalla itseään ja omaa henkilöbrändiään esiin. Hän on saanut sellaisia seuraajia, jotka reagoivat julkaisuihin. Tykkäävät, kommentoivat, jakavat tekstejä.

Valta sokaisee

Onhan se ymmärrettävää, että helpolla keinolla sitä ostaa itselleen lisää seuraajia, jotta vaikuttaisi vaikuttavalta vaikuttajalta ja saisi sitä kautta hienoja yhteistöitä tai pääsisi tiettyyn blogiportaaliin, mutta tässä kohtaa valta sokaisee eikä tuo mitään lisäarvoa. 

Itse en ainakaan anna lisäarvoa tileille, joilta löytyy isot kasat ihan huuhaa-profiileja ja joista näkee, että osa on ostettu. 

Olen itse mikromikromikrovaikuttaja, mutta mun julkaisuihin reagoidaan, kommentoidaan, olen vuorovaikutuksessa seuraajieni kanssa. Siitä olen todella kiitollinen, mulla on ihania seuraajia.

Jos muuten kiinnostaa, voi käydä lukemassa mielenkiintoisen postauksen Instagram-analytiikasta.

Oikeiden ja aitojen seuraajien puolesta liputtava 
Henna

 

Sinua saattaa kiinnostaa myös:

Näin autat muita somenäkyvyydessä

 

6 kommenttia artikkeliin ”Bloggaaja ja somevaikuttaja: ostatko seuraajasi?


    1. Meitä on joka lähtöön ja osa on vallasta sokaistuneena valmis tekemään aika paljonkin juttuja 😑


  1. Tämä on niin säälittävä ilmiö… mutta juuri luin myös toisen blogista että tällä tavalla voidaan tehdä myös kiusaa toisille somevaikuttajille. Ei sekään kivaa ole että joku ostaa sulle yli 1000 seuraajaa ihan vain kiusallaan.

    Omasta mielestäni on tärkeintä tietää itse että on puhtaat jauhot pussissa :)


    1. Olet muuten aivan oikeassa, että seuraajia ostamalla toiselle somevaikuttajalle, voidaan tehdä isoa kiusaa. Ihan älytöntä! ☹☹


  2. Täysin samaa mieltä! hyvä ja tärkeä postaus, toivon että kaikki yritykset tajuaisivat tämän paremmin ja kiinnittäisivät oikeasti huomiota seuraajien laatuun ettei se seuraajien määrä ratkaisisi sitä saako joku henkilö tehdä yhteistyötä vai ei!


    1. Kiitos Anne kommentistasi! :)

      Kyllä, olen samaa mieltä. Toivottavasti asioihin tulisi pikkuhiljaa muutosta :)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *