Lomalla panostin omaan hyvinvointiini

Hieman enemmän liikuntaa, enemmän unta, parempaa ravintoa, enemmän väriä lautaselle ja vähemmän herkkuja. Lomalla mulla oli yksi niin sanottu ”päätehtävä” muiden ohella: jälleen opetella pitämään itsestäni parempaa huolta.

Suunto Spartan Trainer

Viime kuukausina olen laiminlyönyt omaa hyvinvointiani ihan liikaa. Tietynlaista arkiliikuntaa on kyllä ollut, mutta oli myös päiviä, jolloin askeleita tai oikein mitään muutakaan liikunnaksi luokiteltavaa ei kertynyt.

Ruokavalio alkoi muuttumaan melko yksipuoliseksi ja väri lautasella oli lähinnä kurkku, tomaatti ja salaatti. Tietty hyvä runko mulla on ruokailuissa jo pitkään ollut, esimerkiksi ruokarytmi. Syön joka päivä aamupalan, yksi tai kaksi lämmintä ateriaa, mahdollisesti yhden välipalan sekä iltapalan.

Oli onni, että pojat saivat sekä myös söivät päiväkodissa monipuolisempaa ruokaa, koska kotona ne pikaiseen väsätyt päivälliset noudattivat samaa ja yksinkertaista kaavaa.

Ja se uni… Työarkena mun yöunet ovat 6-7 tuntia per yö, joskus hyvinä öinä päästään 7,5 tuntiin. Tämä määrä untahan on mulle aivan liian vähän ja siihen lisänä joka öiset heräämiset lasten takia.

Kaikki tämä huononsi mun jaksamista entisestään. Ihminen on kuitenkin kokonaisuus ja siitä kokonaisuudesta pitäisi pitää huolta. Huolehtia riittävästä ravinnosta, levosta, liikunnasta sekä siitä tärkeästä eli mielen hyvinvoinnista. Mie olin alkanut lipsumaan kaikista näistä ja paketti oli räjähtämässä.

Konkreettiset muutokset, joita tein loman aikana

Ruokailut

Lomalla aamupuuro sai vaihtua aamupalaleipiin. Koin, etten tarvinnut niin tuhtia aamupalaa kuin työarkena, jolloin aamupuuro tulee syötyä jo klo 6. Loma-aamuina aamupalani koostui (ohuista) reissumiehistä, levitteestä, salaatista, kalkkuna- tai broilerleikkeleestä, juustosta sekä (etikka)kurkusta. Joskus myös luonnonjogurttia lisukkeilla. Pari kuppia kahvia, pari isoa lasillista vettä.

Näin lomalla meillä on pääsääntöisesti syöty vain yksi lämmin ateria päivässä, erilaisia välipaloja sitten useampia. Lisäsin lautaselleni enemmän kasviksia, joko ihan tuoretta (kukkakaali, porkkanaraaste) tai hyvänä vaihtoehtona erilaisia pakastevihannessekoituksia.

Söin pienempiä annoksia. Sen kokoisia, että ruokailun jälkeen jäi täysi, muttei pöhnä tai liian täysi olo. Turhaan syön mitään ”rekkamiehen annoksia”, kun en esimerkiksi treenaa tällä hetkellä juuri mitään.

Skarppasin pähkinöiden ja siementen kanssa, myös chiasiemenet kuuluvat lähes päivittäiseen ruokavaliooni.

Tottakai lomalla tuli sinänsä herkuteltuakin, mutta tietyllä tapaa se väheni. Iltaisin ei enää ollut sellaista naposteluhimoa tai kahvin kanssa ei pitänyt olla jotain herkkua. Huomasin, että loppujen lopuksi pienellä vaivalla syntyy ne värikkäämmät ja ravitsevammat ateriat, jotka pitävät sopivan kylläisenä.

Kalkkunaa, vihanneksia

Pinaattilettuja, possun minuuttisuikaleita. wokkivihanneksia

Uni ja lepo

Mun ja poikien unirytmi kääntyi hyvin äkkiä lomarytmiin. Pojat ovat lomalla nukahtaneet keskimäärin noin klo 21.30, joinakin iltoina myöhemminkin ja me ollaan sitten aamuisin huoletta nukuttukin klo 8-9 asti. Huomaan aina lomilla, että oma luontaisempi rytmini on mennä nukkumaan noin klo 23.00-23.30 ja nousta noin klo 7.30.

Nautin näistä pitkään nukutuista aamuista, koska molempien poikien ja varsinkin esikoisen kanssa on eletty ne kotiäitiajat, jolloin päivät alkoivat klo 5-6. Nyt hän on meistä se, joka monesti nukkuu viikonloppuisinkin pisimpään.

Jos lomalla päivän puuhailut ja menot ovat antaneet myöten, oon myös nukkunut päikkäreitä. Ei ole tarvinnut kauaa iltapäivällä pötkötellä sohvalla, kun uni tulee.

Liikunta

Kiireisemmässä ja väsyneemmässä (työ)arjessa olin pyrkinyt pitämään huolta, että liikettä tulee, edes jotain. Edes kävellen lähikauppaan töiden jälkeen tai kuopuksen kanssa junia katsomaan. Tai molempien poikien kanssa pyöräillen puistoon tai koulun pihalle.

Töissä suurin osa päivästä joka tapauksessa menee intensiivisesti tietokoneen näyttöä tuijottaen, joten tiettyä arkiaktiivisuutta vapaa-ajalla on oltava.

Lomalla olikin sitten vähän enemmän pyörälenkkejä, vähän enemmän kävelyä ja jopa muutamia treenejä ihan mökin patiolla tai omalla terassilla.

Kahvakuula, kuminauha

Omat treenit olivat erilaisia ja yksinkertaisia liikkeitä joko kuminauhaa ja / tai kahvakuulaa hyödyntäen, sekä tietysti ihan omaa kehonpainoa. Hyvin simppeliä ja omasta päästä heitettyä settiä.

Pyörälenkeistä pisin oli 20 km. Fillaroin kuopus pyöräkärryssä sen aikaa, kun esikoinen oli kaverisynttäreillä. Eräänä kesäisenä iltana kävimme koko perheen voimin pyöräillen Prismalla, jolloin matkaa tuli yhteensä 13 km. Tämän matkan jaksoi polkea myös 6,5v esikoinen. Kuopus 3,5v tosin oli mun kyydissä eikä siis pyöräillyt itse :D

Lomalla huomasin, miten paljon mun kroppa on kaivannut enemmän liikuntaa. Ilo oli kuitenkin huomata, että sellainen tietynlainen peruskunto pysyy yllä vähemmälläkin tekemisellä. Ei iske saman tien puuskutus, jos vähän askeleita tihentää tai polkee rivakammin ;)

Mielen hyvinvointi

Tämähän on nyt se, jossa mulla on töitä kaikista eniten. Edelleen ja yhä ja niin edelleen. Lomalla itseasiassa huomasin ja moni muukin huomasi, että väsyin ja uuvuin entisestään. Näin arvelinkin käyvän, kun annoin itselleni luvan pysähtyä ja hellittää hektisen sekä kiireisen alkuvuoden jälkeen. Ei siis tullut yllätyksenä tälläinen oma reaktio.

Osasin kuitenkin siltä osin olla armollinen itselleni, etten ruoskinut itseäni tästä väsymyksestä ja uupumuksesta. Hyväksyin sen, että nyt fiilikset meni näin ja en todellakaan jaksa samalla tavalla kuin haluaisin.

Lomalla yhden viikon aikana meillä ei ollut oikeastaan mitään ohjelmaa enkä jaksanut tai edes halunnut tavata muita ihmisiä. Ahdisti kaikki sosiaalinen kanssakäyminen enkä tosiasiassa halunnut ihmisten näkevän minuu niin väsyneenä. Oli siis parempi linnoittautua kotiin :)

Päivä kerrallaan tässä on räpiköity.

Hyvinvointi loman jälkeen, tavallisessa arjessa – en aio ottaa stressiä, mitä tapahtuu

En nyt ota stressiä siitä, miten loman jälkeen alkaa taas arjessa sujumaan ruokailut ja liikunta. Tottakai vahva tahtotilani on, että siellä eväiden seassa olisi enemmän väriä ja että työpäivien jälkeen jaksaisin liikkua edes jotenkin päin enkä aina vain lösähtäisi sohvannurkkaan. Mutta, kuten Kipa Tiivolakin (tästä Kipan IG:in) toteaa, että #arkeatapahtuu.

Toisin sanoen, meillä kaikilla on arjessamme paljon juttuja, jotka vaikuttavat ajankäyttöömme sekä siihen, millaiset resurssit meillä on käytettävissä. On niin sanotut ruuhkavuodet, on ne omat sairaat vanhemmat, omia rajoituksia, sairasteluita, talousongelmia, pitkää työ- ja/tai opiskelupäivää…

Jokainen pitää omasta hyvinvoinnistaan huolta omien resurssiensa mukaan. Ravinnon suhteen ihan ne perusraaka-aineet sekä kaupan pakastealtaan kasvikset ja vihannekset riittävät, ei tarvitse hifistellä. Liikuntana tavallinen arkiliikunta: mahdollisimman paljon askeleita tai pientä jumppaa / venyttelyä silloin tällöin, vaikka omalla olkkarin matolla.

Hyötyliikuntaa eli autoa ei tarvitse parkkeerata kaupan ovien eteen, hissin sijasta voi käyttää rappusia, siellä puolen kilometrin päässä sijaitsevassa lähikaupassa voi käydä kävellen ja niin edelleen.

Ei meidän tavallisten työssäkäyvien ja mahdollisen lapsiperhearjen keskellä elävien tarvitse tai pidä elää mitään fitness-elämää. Jotkut näin haluavat elää ja se on ihan ok. Suurimmalle osalle sellainen elämäntyyli ei kuitenkaan pidemmän päälle sovi, koska kurinalaisen ruoka- ja liikuntarytmin noudattaminen voi muodostua vaikeaksi tavallisessa arjessa.

Olen nyt kuitenkin tyytyväinen, että lomalla oli melko helppokin löytää niitä perusasioita, joilla omaa hyvinvointia huolletaan. Ei tarvinnut itseään pakottaa tai kaivaa jostain mielen syvistä sopukoista. Ne löytyivät, kun niille antoi tilaa ja aikaa löytyä.

Ja kaiken huippu oli, kun pääsi mökille ihailemaan auringonlaskuja. Siinä jos missä sielu lepäsi ja aika pysähtyi hetkeksi.

Auringonlasku Kymijoella, Mökkilaituri, Ruotsinpyhtää

Pitäkää itsestänne huolta <3 On hyvä oppia olemaan terveellä tavalla itsekäs. Sinun vointisi heijastuu ympärilläsi oleviin.

Rakkaudella Henna

5

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *