Millaisia tuloksia kertoi Firstbeat-hyvinvointianalyysi?

Välillä sitä miettii, että millainen on oma hyvinvointi tällä hetkellä, tässä elämäntilanteessa. Onko unenlaatu riittävää, millainen on fyysinen kunto, onko oikeasti ”räjähdyspisteessä” vai kuvitteleeko sitä vain? 

Osallistuin joku aika takaperin hyvinvointimentori Kipa Tiivolan Instagram -tilillä arvontaan, jossa oli mahdollisuus voittaa itselleen Firstbeat-hyvinvointianalyysi. Analyysi oli itselleni ennestään siitä tuttu, että muutamille työkavereilleni sekä kavereilleni tämä on joskus teetetty.

”Firstbeatin Hyvinvointianalyysi kuvaa palautumisesi riittävyyttä ja auttaa tunnistamaan stressaavat tekijät työssä ja vapaa-ajalla. Pienilläkin muutoksilla voit parantaa hyvinvointiasi merkittävästi. Hyvinvointianalyysi arvioi unen laatua ja riittävyyttä sekä auttaa löytämään ratkaisun paremman palautumisen saavuttamiseksi. Hyvinvointianalyysi kertoo, oletko riittävän aktiivinen ja onko harjoittelusi riittävän tehokasta saadakseen aikaan positiivisia terveysvaikutuksia ja kohottaakseen kuntoasi.”

Lähde: Firstbeat-hyvinvointianalyysi

Kävi niin hyvä tuuri, että olin toinen niistä onnekkaista, joka mittauksen itselleen voitti :) Kipa oli minuun yhteydessä ja hän kertoi muutamia käytännön juttuja mittaukseen liittyen. Seuraavalla viikolla kotiini saapui postitse itse mittauslaite ja samalla täytin sähköisen aloituskyselyn, jossa kerroin iän, painon, pituuden, millaiseksi koen terveydentilani nyt sekä muita mittauksen kannalta oleellisia asioita.

Mittausajankohdan valitseminen

Itse mittaus kestää 3 vrk ja siihen on sisällyttävä kaksi peräkkäistä työpäivää sekä yksi vapaapäivä. Käytännössä tavallista ma-pe työaikaa tekevällä tämä tarkoittaa ajankohdaksi joko torstai, perjantai ja lauantai tai sunnuntai, maanantai ja tiistai. Itse tätä pähkäilin, kumpi olisi parempi, mutta päädyin valitsemaan ajankohdaksi sunnuntaista tiistaihin.

Mittauksen aloittaminen

Aloitin mittauksen sunnuntaina, isänpäivänä. Heti aamusta herättyäni löin lätkät kiinni. Toinen sensori tuli oikean solisluun alapuolelle ja toinen vasempaan kylkeen. Näiden välissä meni vielä johto. Kiinni laittamisen jälkeen tarkastin, että laitteessa vilkkuu vihreä valo. Tämä kertoi siitä, että laite mittaa sykettäni ja on siis toiminnassa.

Tuntuiko mittauslaite missään?

Olin yllättynyt, miten vähän mittauslaite vaikutti tavalliseen olemiseen. Sitä ei oikeastaan tuntenut ollenkaan päivittäisissä toimissa, ei edes yöllä häirinnyt. Hieman joutui vaatteet valitsemaan niin, ettei oikean solisluun alapuolella olevan sensorin vihreä valo vilkkunut vaatteiden läpi kertoen ”I’m alive” :D

Suihkun ja saunomisen ajaksi mittauslaite piti ottaa pois sekä mieluiten joka päivä vaihtaa puhtaat lätkät. Vaihtolätkiä tuli onneksi sopivasti laitteen mukana.

Päiväkohtaiset tulokset

Mittausajankohta sisälsi siis isänpäiväsunnuntain, maanantain ja tiistain. Alapuolella näkyvissä kuvissa punainen käppyrä kuvaa stressireaktioiden määrää. Se voi olla joko hyvää tai huonoa stressireaktiota. Joka tapauksessa sellaista, että ihminen käy kierroksilla ja jotain tapahtuu. Ihminen on virittynyt. Päivien ei ole tarkoituskaan olla täysin stressittömiäVihreä kuvaa palautumista ja siniset ovat liikuntaa. Musta viiva kertoo sykkeen. Mulla on maksimisyke 189 ja leposyke 43.

Huomasin, että olin normaalia rauhallisempi mittauksen aikana. Ei tullut ärähdeltyä niin paljon ja olo oli muutenkin enemmän zen kuin vähään aikaan. Kai sitä jotenkin alitajuisesti keskittyi rauhoittumaan, kun tiesi mittausanturoiden olevan itsessään kiinni.

Isänpäiväsunnuntai oli tottakai hulinaa. Meillä perinteisesti aamuisin syödään isänpäiväaamupala kotona, jonka jälkeen ollaan koko päivä liikenteessä ja onnitellaan isoisät. Pienen ulkoilun kerkesin nuorimman pojan kanssa tekemään aamulla.

Päivä sisälsi melko paljon punaista, mutta itse koin päivän mukavana eli suurin osa punaisesta käppyrästä oli varmaan vain sitä, että olimme liikenteessä ja muiden ihmisten joukossa. Enemmän vihreää eli palautumista näkyi vasta illalla ja aamuyöstä.

Maanantaina oli tavallinen työpäivä päiväkotirundeineen. Illalla kävin tekemässä noin puolen tunnin pienen kävelylenkin, joka olisi hyvä jossain kohtaa mittausta suorittaa. Näin saadaan selville myös kuntotaso.  Tämän pienen lenkin ansiosta sain liikunnan ympyrän vihreälle.

Vihreää käppyrää näkyi työpäivien aikana sekä illalla. Stressireaktiot ovat kuitenkin aika maltillisia päivän aikana. Aamulla eniten, koska tiedättehän, aamutoimet ja kellon perässä juokseminen.

Tiistaina oli jälleen tavallinen työpäivä arjen hulinoineen. Illalla kävin ohjatulla kuntosalitunnilla. Työpäivän aikana näkyi jonkun verran palautumista ja jälleen stressikäyrät ovat maltillisella tasolla.

Tulosten yhteenveto

Stressin ja palautumisen taso mulla on kohtalainen ja jopa työpäivien aikana tapahtuu palautumista. Tästä voidaan kiittää sitä, että vaikka työni on toisinaan hektistä, on mulla kuitenkin monesti selvät sävelet, mitä teen ja kenelle. Pystyn töissä myös rentoutumaan, koska siellä voin olla rauhassa ja hiljaisuudessa, mikä ei sitten taas kotona onnistu.

Kuntotasoni on hyvä. Tämä ilahdutti, koska en ole kerennyt niin paljon liikuntaan panostamaan viime aikoina. Huomiona kerrottakoon, että mittauksen aikana mulla oli ranteessani Polar m600, joka myöskin mittasi päivieni aktiivisuutta. Siinä missä FB-mittauksen mukaan mulla oli päivissä 1700-5500 askelta, sain Polarin mukaan 10000-14000 askelta.

Polarhan ottaa ”askeleita” erilaisista heilahduksista sekä taaksepäin/sivuttain suuntaavista askeleista. FB-laite taas huomioi ainoastaan aerobiset askeleet eli ihan konkreettisen kävelyn. Tästä Kipan kanssa yhteenvetona päädyttiin, etten ainakaan ole passiivinen, mikä on se kaikista tärkein juttu :) 

Öiden aikana en sitten palaudukaan eli menen koko ajan niin sanotusti aliteholla. Voimavarani vähenivät mittauksen aikana. Hyvinvointianalyysin kokonaispisteeni olivat 39/100, kun keskiarvo osallistuneiden kesken on 55 pistettä.

Stressin ja palautumisen tasapaino 41/100, unen palauttavuus 26/100 ja liikunnan terveysvaikutukset 49/100. Unen palauttavuuden heikko tulos laski koko hyvinvointianalyysin kokonaistulosta.

Mitkä fiilikset tuloksista ja miten jatkossa?

Sain vielä Kipalta erillisen yhteenvedon ja palautteen tuloksista. Mietimme yhdessä, miten voisin pikkuhiljaa parantaa hyvinvointiani ja mihin haluan keskittyä. Uni pitäisi nyt ainakin saada kuntoon, koska riittävä ja hyvälaatuinen uni on todella tärkeä asia.

Siirryin marraskuun alusta osittaiselta hoitovapaalta täyteen työaikaan, joten sekin on varmasti vaikuttanut jaksamiseeni sekä unenlaatuun. Joka yö toinen tai molemmat pojat herättävät vähintään kerran. Harvoin pienempi nukkuu täysin koko yötä.  Elän ruuhkavuosia, pikkulapsiaikaa, joka väkisinkin vaikuttaa jaksamiseeni. Töissä on ollut paljon muutoksia useamman kuukauden ajan ja se vie oman osansa energiasta, kun yrittää rämpiä perässä.

Pieni ote Kipan antamasta, perusteellisemmasta palautteesta:

”Liikuntaa sinulle tulee kohtalaisesti nykyisen elämäntilanteesi huomioiden, ja liikuntasi on kuntoa ylläpitävää liikuntaa. Positiivista on myös se, että tiedät ja tunnistat mitä sinun tulee tehdä, jotta jaksaisit paremmin.

Lisäksi sanottakoon myös se, että elät aikaa, joka ei tule kestämään ikuisesti. Elät ns. ruuhkavuosia kahden lapsen äitinä, joka tekee 37,5-tuntista viikkoa – siihen nähden mielestäni sinulla on monta asiaa hyvin ja on arvostettavaa, että haluat pitää voimavaroistasi huolta.

Työtuntien lisääminen viikkoon tuo omat haasteensa, mutta homma tasoittuu ajan kanssa. Nyt vain pohditaan pieniä realistisia muutoksia arkeen, joilla saada lisää voimavaroja oman
hyvinvointisi tueksi.

Tärkeimmiksi kehitettäviksi asioiksi nousevat palauttavien hetkien lisääminen päiviin sekä unenlaadun kehittäminen. Mainitsit, että henkinen hyvinvointi on sinulle tällä hetkellä fyysistä hyvinvointia tärkeämpää.”

Yllätyin unenlaatuni heikkoudesta, koska koen nukkuvani ihan hyvin. Nukahdan iltaisin parissa minuutissa enkä heräile tai valvo öisin, ellei lapseni herätä. Mutta olen väsynyt, siitä ei pääse yli eikä ympäri. Vielä näin kaamoksen aikana väsymys korostuu

Kipalta sain muutamia vinkkejä, joilla voin alkaa kokeilemaan saamaan elämänlaatuani ja hyvinvointiani paremmaksi:

  • Päiviin enemmän pieniä palauttavia hetkiä, esimerkiksi hengitysharjoituksia, koska tällä hetkellä päivissäni ei ole riittävästi palautumista.
  • Päivällisen jälkeen nautittava kuuma juoma (kahvi/tee) kofeiinittomaksi, koska kofeiinin puolittumisaika on 5-12h, joten sekin voi vaikuttaa heikentävästi alkuyön unenlaatuun.
  • Halutessani ja voimavarojen riittäessä enemmän kuntoa kehittävää liikuntaa, esimerkiksi HIIT- tai intervalliharjoituksia reippaiden kävelylenkkien ja hyötyliikunnan lisäksi.

Sain Kipalta myös listan kysymyksiä hyvinvointiini ja itsetuntooni liittyen. Näiden kysymysten avulla alan pikkuhiljaa työstämään erilaisia, sisälläni olevia asioita. Nimenomaan pikkuhiljaa, koska on huomioitava omat voimavarani sekä tämä arki ylipäänsä. Ei pidä muuttaa liian paljon kerralla :)

Kyllä tämä pysäytti miettimään omaa hyvinvointiani entistä tarkemmin, mutta analyysi myös vahvistaa sitä fiilistä, mikä itsellään on jo ollut. Ei sitä oikein tahdo jaksaa ja arki on aikamoista rämpimistä tällä hetkellä. En siis vain kuvittele vointiani ja jaksamistani. Paljon on onneksi hyvääkin, ettei tässä nyt missään syvässä suossa olla :) Kuitenkin myös suojelen itseäni ja vähennän arjesta niitä tietynlaisia kuormittavia tekijöitä, koska ylimääräistä en kaipaa.

Kiitos vielä Kipa tästä mahdollisuudesta! <3 Kipan blogiin voi käydä tutustumassa osoitteessa www.terveysblogi.fi ja inspiroiva instatili on @coachingkira.

Rakkaudella
Henna

 

 

2

2 kommenttia artikkeliin ”Millaisia tuloksia kertoi Firstbeat-hyvinvointianalyysi?


  1. Hyvä ja kattava esittely, kiitti! Oon itsekin tästä mittauksesta lukenut, mutta käyttäjäkokemuksia en ole vielä oikein löytänyt. Pitänee laittaa itsekin harkintaan :)


    1. Kiitos Mikael kommentistasi! 😊 Tästä oli ilo kirjoittaa, koska nämä asiat kiinnostavat itseäänkin. Multa ei siis odotettu mitään varsinaista postausta asiasta, mutta tottakai kirjoitin ja sopii oman blogin ”genreenkin” 😊

      Mukavaa joulunodotusta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *